pengalaman mengajarku

assalamualaikum..

hari nie seharian yus tak blh tido.. mula2 wat alaa assignment, pastue lama2 jd malas plak. tue yg terpnggil nk write something kat blog nie..

semlm nia terfikir, kadang2 pengalamn pahit dan duka kita lalui tue lebih bnyak mengajar kita erti hidup yg sebenar.. cuba pikir blk, antara pengalaman manis, suka ria kita dengan pengalaman pahit, sedih dan duka kita mana satu lbh memberikn kesan yg mendalam?? mesti yang pahitkn.. klau ada yg kte pengalaman yg manis tue lg berkesan, sye rse awk patut pikir blk...

contoh nye laa... klau kita wat presentation kat klz, tetiba harie tue kite punya hampeh laa pulak berbanding sebelum nie, surely u will talk about your horibble presentation more than the other presentation that u had done before, right?
tue just contoh yang mudah laa... tapi sebagai seseorg yg bermotivasi tinggi kita mesti akan carie dimana silapnya kita.. jgn tuding jari kat org dulu... make a checklist pasal ksalahan kita, maybe kita tak prepare betul2x, maybe kita main2.. or maybe kita masa tue baru lps frust menonggeng sbb bru lepas cinta.. so tak d semangat nk wat apa2.. nia harap jgn laa jd macam tue... bak kata pepatah bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor.. klau bunga tu daa org petik, kita carie laa lain.. bnyak lagi bunga lain yg sedia untuk dipetik di muka bumi Allah yg luas nie.. apa guna nya Allah ciptakan dunia yg terbentang luas nie klau kita terus menerus nk menyempitkan pencarian kita hanya pada satu 'taman' sahaja.. tue untuk yang lelaki.. tak kisah sangat laa.. diorg tue lelaki, klau dia frust pun tak sgt.. yg perempuan nie, klau kena break ngan bf tue... wah.. bukan main lg 7 hari 7 malam menangis je.. dgr lagu tue nangis, tgk something pun nangis.. masa makan pun nangis.. tapi tak leh salah kn perempuan jugak sebab dah sejak azali lagi Allah cipta kaum Hawa nie dengan hati nurani yang lembut dan mudah tersentuh.. walaupun luaran nye tue nampak macam rock tapi kita tak tau dalaman nye.. sebab tu.. jgn lihat luaran nye sahaja.. selami dulu hati budi nya... apa laa yg nia merepek nie.. daa lari dari tajuk daa nie.. tapi tak pelaa sekali-sekala bg nasihat + ceramah tak rasmi.. apa salah nye...


kita bblk semula ke tjk kita arie nie ( daa mcm cikgu laaa plak )... nia rasa semua org setuju, seseorg tue diukur kematangan nye bkn sje berdasarkan pengalaman yg luas sahaja tapi juga dengan cara di menggunakan pengalaman yang dia ada untuk menjadikan kehidupan dia semakin hari semakin baik.. hari ini lebih baik dr semalam dan hari esok lebih baik dari hari ini, insya-Allah.. amin..

sebab tue sblm tido tue, sementara nk tunggu mata tue lelap laa kn.. apa kata kita fikir bali, apa yg dah kita buat hari nie.. jgn dok pikir arie nie aku buat baik je.. tk de yg jahat2x.. alaa hai ck abg.. ck adik.. kita nie manusia biasa bukan nabi atau rasulullah yg suci hati nya dari sebarang cacat dan cela nye.. dgn begi tue kita akan dapat tahu dan insaf atas dosa yg dah kita lakukan.. kata kn laa.. tetiba kita teringat kita terambik brg kwn kita.. memang niat kita bukan mencuri tapi esok nya tue kita wajib mintak maaf dkt dia dan pulan kn barang dia.. amalan nie di panggil muhasabah diri ye... bukan masa tido je kita blh amalkan.. masa tak de keje tue, tunggu bas ke apa ke.. blh laa kita muhasabah diri.
.
.amalan seperti muhasabah diri nie secara tak langsung akna mengajar kita untuk belajar dari pengalaman... itu saja dr nia tuk kli nie.. bila ada masa dan idea lagi nia akan coret kn lagi buah fikiran ke kanvas elektronik nie..

assalamualaikum.. dan selamat berpuasa..

Comments

Popular Posts